11 בנובמבר 2012

מרק בצל בכיכר מפתה

מבחינתי התחיל החורף!
וזה תמיד, אבל תמיד מחזיר אותי לשנים אחרונה, בהן גרתי לבדי בדירות שכורות, כסטודנטית.
היינו מצטופפים בקומונות כל פעם בדירה אחרת אחרי שעות העבודה לארוחה טובה ודרינק מחמם..
אחח, אלו היו תקופות...

את המתכון הזה לימד אותי חבר טוב, שף בחסד שתמיד פינק אותנו בארוחות שחיטות אל תוך הלילה
ואני, כאוספת מתכונים כפייתית, לאורך השנים קיבצתי לי לא מעט וורסיות למרק בצל צרפתי עם תוספות
כאלה ואחרות, את חלקם אף ניסיתי אבל תמיד מצאתי עצמי חוזרת לאותו מרק פשוט וקל. אותו אחד שתמיד
מצליח גם כשאין כלום בבית, המרק הכי זמין וזול שתמצאו, מרק בצל.
היום החלטתי לעוף על עצמי ולהתפנק כהוגן (סוף סוף הגיע החורף!!!) עם כיכרות לחם שאפיתי, בהם אגיש
את המרק. תרגישו חופשי לוותר על השלב הזה ולהנות ממנה הגונה בתוך קערת מרק אישית.

הכי עדיף לאפות את הלחם יום קודם ההגשה, לחם מעט יבש יספוג ויכיל טוב יותר את הנוזלים אבל כל מי
שדחיית סיפוקים זה לא הצד החזק שלה, כמוני, יכולה לחכות כמה שעות ולהגיש. ולרגע שלא תתרשמו,
מתכון הלחם שמיד תראו הוא אחד הקלים, המוצלחים והטעימים שתפגשו. הבצק נוח לעבודה, חלק וגמיש
ויש סיכוי יותר מסביר שאחרי שתנסו תרגישו מין הילה כזו שיש לאופים ותיקים...כי בנינו מעבר לניחוחות
שמתפזרים בבית, תודו, איזה סיפוק אדיר יש בלייצר כיכר לחם בבית, נכון?




אז מה?! נתחיל עם המרק, שלשמו התכנסנו, לא? הלחם הוא רק בונוס..:)

למרק נצטרך:

4-5 בצלים בינונים. אני אוהבת לשלב אדום ולרגיל, אבל באמת בהתאם למלאי שיש לכם
50 ג' חמאה
3 כפות קמח
1 כוס יין לבן
5 כוסות ציר ירקות (פרווה)
ענף טימין
שמן זית
פלפל ומלח

גילוי נאות: זה המתכון כמו שקיבלתי אותו מחברי היקר (אסי, אני די סגורה על זה שאתה לא נמנה בין קוראיי
אבל מנצלת את הבמה לומר שיש לך פינה חמה אצלי בלב ולא רק בזכות המרק הזה..)
לומר לכם שלא חטאתי פעם והשתמשתי באבקת מרק בצל במקום ציר יהיה שקר.. אז כן, בתור סטודנטית
בדירת רווקים לא תמיד היה לי יין ולא תמיד הכנתי ציר ויצא מעולה בכל זאת.. אבל באמת שלהכין ציר לוקח
בדיוק שניה והטעם הוא שאין דברים כאלה..!!!! אז עכשיו אני פונה ללב שלכם (פילוס עולה מולי עכשיו..:)
אם בא לכם שניה להשקיע, לא תדעו את נפשכם מרוב אושר אחרי שתטעמו..

מילה על הציר. בדיוק שניה יקח לכם להכין אותו. שמים גזר, סלרי גבעולים ועלים, עלי דפנה ובצל בסיר.
הכמויות לא ממש חשובות. מוסיפים מלח ופלפל לפי טעמכם ואפשר גם שלא.. ממלאים מים בערך 2 ליטר
ומביאים לרתיחה. ומבשלים עוד כחצי שעה על אש נמוכה. מסננים את הנוזל והרי לכם ציר איכותי במינמום עבודה.



 



זהו! יש לנו ציר..!!!!

יאללה למרק:

פורסים את הבצק לרצועות דקות ומאדים כמה דקות.





 

מוסיפים חמאה ושמן זית וממשיכים לאדות כחצי שעה עד לקבלת בצלים בצבע חום ענברי




מוסיפים את הקמח ומערבבים מעט ומיד אח"כ מוסיפים את היין והציר. מתבלים בטימין, מלח ופלפל ומביאים
לרתיחה. מנמיכים להבה ומבשלים 30-40 ד' עד שהמרק מסמיך.












זהו, מוכן! הולכת להגיש, כבר חוזרת..

 




יואווו, איזה נחת רוח וחיוך דבילי תקוע לי על הפרצוץ... :) אני מתה על זה!!!
לתוספת טעם אפשר להוסיף כל גבינה קשה שאתם אוהבים. אני הוספתי פרמז'ן...
אגב, אם אתם לא מעריצים שרופים של מרק בצל, תוכלו לפנק את הכיכר שלכם במרק עגבניות מהפוסט  מרק עגבניות



עכשיו לבונוס:

המתכון הזה יספק לכם  4-5 כיכרות. כמובן שאפשר להכפיל כמויות לכמות גדולה יותר.
לצורך קבלת כמויות מדויקות רצוי לעבוד עם משקל, גם אם אין או שאתם לא בעניין, לכל הפחות תצטיידו בסט כוסות
מדידה וסט כפות וכפיות למדידה, כל הסיפור יעלה כמה עשרות שקלים בודדים אבל מאוד יקל על חייכם במטבח ויבטיח
מאפים לא "על יד.." אלא "הדבר האמיתי"..:)

1 ק"ג קמח
כף וחצי סוכר
כף וחצי שמרים יבשים
חצי כוס שמן קנולה
600 ג' מים
3/4 כף מלח
ביצה + קורט מלח להברשה

מנפים קמח לקערת המקסר (אפשר ללוש גם ידנית) ומוסיפים שמרים וסוכר ומערבבים.



מערבבים מים עם שמן ויוצקים לתוך הקמח ולשים כ 5 דקות. מוסיפים מלח ולשים עוד כ 5 דקות עד קבלת בצק
במרקם חלק. יוצרים כדור ומעבירים לקערה מקומחת מעט לתפיחה עד שמכפיל את עצמו, (45-60 ד)


לאחר שתפח, לשים את הבצק קצת להוצאת האויר ומחלקים לכדורים. אני חילקתי ל 4, כמובן שאפשר ליותר..
כדי לעצב כדורים עגולים ויפים אוחזים את הכדור ביד אחת ועם השניה מותחים את הקצוות ודוחפים אותם
כלפי מטה תוך כדי סיבוב מתמיד. מניחים בתבנית עם נייר אפייה במרווחים נאים.


 
טורפים ביצה עם מלח ומברישים בעדינות את הכיכרות ומניחים לתפיחה שניה. משהו כמו חצי שעה.



לאחר התפיחה השניה מברישים ממש בעדינות שוב את הכיכרות בביצה. בשלב הזה ניתן לפנק את הבצק
בתוספת לדוגמת שומשום, טימין, מלח גס או מה שבא לכם ומכניסים את התבנית לתנור שחומם מראש
ל 160 מעלות ל 35-40 דקות.




תודו שהצבע הורס!!!!



הכיכר הזו יכולה לשמש אתכם במגוון שימושים. על מנת למלא אותה במרק, סלט או תבשיל אחר תאלצו
להמתין קצת, להסיר את הכיפה בעזרת סכין משונן ולרוקן את פנים הלחם כך שיוכל לקבל אליו באהבה את
כל אשר חפצה בו נפשכם:) לפני שחליטו למלא אותה, עשו לכם ולה טובה וחממו אותה מעט בתנור או בטוסטר
אובן לקבלת אקסטרא קריספיות!


מרק, כיכר או שניהם, לכו להכין אוכל וספרו איך יצא!

ליהי







 

3 תגובות:

מורן אמר/ה...

את פשוט... מהממת! אני אגב עוד זוכרת את הטעם המופלא של חלה שקניתי ממך ביריד של נתנאלה.יאממממי

אנונימי אמר/ה...

יש פה כמה דברים לא ברורים. לא כתבת כמה שמן זית. אידוי ראשון עם או בלי שמן? עם או בלי מכסה?
אידוי אני יודע שעושים עם מכסה סגור.
עשיתי אידוי ראשון ללא שמן ועם מכסה ולאחר מכן 2-3 כפות שמן זית (והחמאה בכמות שציינת) עם מכסה ולא הגעתי לגוון החום ענברי גם אחרי 45 דקות.
אודה להבהרות

Unknown אמר/ה...

מניסיון שלי בהכנה של המתכון הזה כבר כמה שנים ברציפות כולל ממש עכשיו. מאדים את הבצל במכסה סגור בלי שמן לאחר שרואים שמצטמצם מוסיפים את החמאה ושמן הזית אף פעם לא מדדתי תמיד מוסיפה לפי העין אבל 2-3 כפות נשמע לי סביר. ממשיכים לאדות עם מכסה סגור ומידי פעם מערבבים עד לקבלת צבע ענברי. בהצלחה